Webschrijven hoe en wat?

Belangrijk bij het maken het schrijven teksten is dat de bezoeker teksten niet leest maar alleen scant. Je zoekt op koppen, afbeeldingen en dergelijk op zoek naar interessante content. Dit is te vergelijken met het lezen in een krant waarbij er gekeken wordt naar informatie die voor die persoon interessant is. Houd hier rekening mee, maak geen lange verhalen. Scanbaar schijven kan door:

  • (tussen)koppen
  • witregels
  • korte alinea’s(+/- 50 woorden)
  • afbeeldingen(mits relevant)
  • signaalwoorden

 

F-patroon

Uit onderzoek is gebleken dat mensen webpagina’s een soort van F-vorm scannen. Aan de hand van een heatmap hieronder wordt dit duidelijker. Deze heatmap laat zien waar de bezoeker kijkt bij het bezoeken van deze website. Het rode geeft aan waar het langste naar wordt gekeken, het gele daarna, het blauwe deel wordt snel gescand maar de rest wordt eigenlijk niet eens bekeken. De bezoeker begint logisch linksboven, het is dan ook een uitdaging hier interessante content te plaatsen. Vervolgens leest de bezoeker naar rechts en gaat hij naar onder waarna hij weer even naar de rechterkant kant. Hierdoor ontstaat het F-vormig patroon.

f-patroon

 

Kop

De kop van een tekst moet duidelijk zijn en daarnaast de bezoeker uitnodigen tot het doorlezen van de gehele tekst. Maar naast het uitnodigen is het belang ervoor te zorgen dat de kop de algemene inhoud van de tekst beslaat. Voor het optimale resultaat moet een kop uit een aantal belangrijke woorden bestaan met een maximum van één regel.

Lead

Een lead is de korte tekst welke onder de kop staat. Het is meestal een korte samenvatting van wat er in de verdere tekst beschreven staat. Als schrijver is het van belang antwoord te geven op de W-vragen (wie, wat , wanneer, waarom en waar) zodat de lezer meteen weet of het interessant voor hem of haar is. Ben hierbij duidelijk en zorg ervoor dat het relevante tekst is.

Tekstblokken

Bij het schijven van tekstblokken is het verstandig één onderwerp per alinea te behandelen. Het gebruiken van ongeveer 50 woorden per alinea is optimaal wanneer het gaat om het leesgedrag van de gemiddelde bezoeker. Probeer hierbij de belangrijste onderwerpen eerst te benoemen en zo te prioriteren.

Homepage

De homepage van een website is een erg belangrijk deel. Het is namelijk het soort van uithangbord van je bedrijf. Daarnaast komen veel bezoekers hier terug wanneer ze naar iets op zoek zijn. Zorg daarom voor een duidelijke navigatie en beschrijf duidelijk wat waar te vinden is. Voor de bezoeker moet het op de homepage duidelijk worden wie je bent en wat je de bezoeker te bieden hebt. Wie je bent kun je doen door duidelijk de organisatienaam en/of het logo te communiceren op de homepage. Een duidelijke tagline kan al voor veel duidelijkheid bij de bezoeker zorgen. Dit is een spreuk onder een logo zoals bij De Telegraaf  “De nummer 1 in nieuws”. Iedereen weet dan gelijk dat het een nieuwswebsite betreft, echter is het voor De Telegraaf niet meer nodig dit te vermelden.

Deze blog heb ik geschreven naar aanleiding van het volgen van een webinar van Eduvision gegeven door Nynke Hepkema over webschrijven.

 

Bronnen:

http://www.eduvision.nl/webinars?sitelink=webinar&gclid=CjkKEQjwwbCcBRCxvJn9-N6dorwBEiQAVriOinwIUjGEoU8_pj1lTJDejVRzv-OC3q8lqwSpmMQOW3nw_wcB

http://www.timbeeren.nl/f-patroon-van-jakob-nielsen/

http://www.communicatie.leidenuniv.nl/website/webredactie-richtlijnen/webschrijven/5-tips.html

 

Conversie verhogen Contenmarketing
Adverteren via Google AdWords Inhakers op social media
Wat is affiliate marketing eigenlijk? Bedrijven & social media
Webschrijven hoe en wat?
Advertenties

Over stefjansen92

Student aan Avans Hogeschool te Breda.

Geplaatst op 4 juni 2014, in Trends en ontwikkelingen. Markeer de permalink als favoriet. Reacties uitgeschakeld voor Webschrijven hoe en wat?.

Reacties zijn gesloten.